چگونه استراتژی شبکه های اجتماعی خود را بهبود دهیم؟

چگونه استراتژی شبکه های اجتماعی خود را بهبود دهیم؟
داشتن استراتژی در شبکه های اجتماعی موضوع مهمی محسوب می شود و بدون آن نمی توان نتایج عالی از شبکه های اجتماعی کسب کرد!

شبکه های اجتماعی یکی از ارکان اصلی ارتباطات در قرن 21 به شمار می‌روند و کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند از پتانسیل های قدرتمند آن برای ارتقا کار خود کمک بگیرند.

هنگامی که از شبکه های اجتماعی به درستی استفاده کنیم، به ما در ارتباط با مشتریان، گسترش کسب و کار و حتی ارتباطی پایدار با مشتریان فعلی ما کمک خواهد کرد. البته نباید فراموش کنیم که در عین حال این شبکه ها ممکن است گمراه کننده نیز باشند.

آیا انتشار یک مطلب در فیس بوک، توییتر یا اینستاگرام دشوار است؟ به خودی خود انتشار یک مطلب در این شبکه‌ها کار سختی نیست اما باید توجه کنید که کسب و کار ما نیاز به یک استراتژی شفاف در این زمینه دارد تا مطمئن شویم که زمان را هدر نداده ایم یا در بدترین حالت، سهواً باعث ایجاد اثری منفی بر کسب و کار خود نشده ایم.

چند نکته را با هم مرور می کنیم تا بتوانید استراتژی شبکه های اجتماعی خود را بهبود ببخشیم:

 

اهداف خود را بشناسیم:

همانطور که برای آغاز یک کسب و کار اولین قدم تعیین نوع و شکل فعالیت است، در شبکه های اجتماعی نیز نیاز است بدانیم می خواهید چه نتیجه ای کسب کنیم.

شبکه های اجتماعی چه نقشی در اهداف کسب و کار ما دارند؟ آیا می خواهیم نام تجاری خود را معرفی کنیم؟ با مشتریان بالقوه ارتباط داشته باشیم؟ یا می خواهیم وفاداری خود را به مشتریانمان نشان دهیم؟

یک یا دو هدف اصلی را برای کار خود در نظر بگیریم و با توجه به این اهداف در شبکه های اجتماعی مخصوص کسب و کارمان عمل کنیم. اگر می خواهیم هم زمان چندین هدف را با هم به دست بیاورید احتمال دست نیافتن به همه آن ها بیشتر می شود.

 

اهدافی را انتخاب کنیم که قابل اندازه گیری هستند.

اهدافی را انتخاب کنیم که بتوانید در طی زمان آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. اهداف موفق اهدافی هستند که مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان باشند. برای مثال اگر هدف ما افزایش دسترسی به مشتریان بالقوه است، باید در هر هفته مشتریان جدیدی را جذب کنیم. یا اگر تمرکز ما بر روی شناخته تر شدن کارمان است باید به دنبال افزایش بازدید در شبکه‌های اجتماعی باشیم.

صرف نظر از هدف، زمان را فراموش نکنیم. حتی اگر سالانه 75 درصد کسب و کار ما شناخته شده تر باشد باید توجه کنیم که بهترین اهداف نیز تاریخ انقضا دارند.

 

مشتریان خود را بشناسیم

شبکه های اجتماعی موفق توانایی این را دارند که با مخاطبان مناسب ارتباط داشته باشند. برای انجام این کار باید بدانیم که می خواهیم چه محدوده ای از مخاطبان را جذب کنیم. اگر کسب و کار ما برای مردان رده سنی  25-18 سال جذاب است، باید توجه کنیم که مطالب و تبلیغات ما برای این گروه از افراد باشد. پس وقتی محصولات یا خدمات ما مختص محدوده کوچکی از این رنج سنی است؛ تبلیغات برای تمام افراد بین رده سنی 18-65 سال، هدر دادن هزینه و زمان است.

 

رقبای خود را فراموش نکنیم

نکته جالب در مورد شبکه های اجتماعی این است که می توانیم به صورت نامحسوس رقبای خود را زیر نظر داشته باشیم.

 دو یا سه رقیب اصلی خود را انتخاب کنیم و مطالب آن ها را بررسی کنیم.

آیا مطالب آن ها جدی هستند یا طنز؟ آن‌ها چگونه از پس تفاوت های فرهنگی بر می آیند؟ آیا درباره محصولات دیگر نیز صحبت می کنند؟

برای مثال اگر کار ما فروش محصولات و تجهیزات فنی است، آیا رقبای ما بر روی عملکرد محصولات خود تمرکز می کنند یا به صورت ساده عکس هایی خلاقانه از ویژگی های محصولات را منتشر می کنند؟

بازخورد مطالب منتشر شده را بررسی کنیم. میزان لایک‌ها، نظرات یا اشتراک گذاری مجدد آن مطلب می تواند نشان دهنده موفقیت آن مطلب باشد. با این بررسی ها می توانیم متوجه شویم که چه نوعی از مطالب و سبکی برای شبکه اجتماعی ما و ارتقا کسب و کارمان مناسب است.

سبک و شیوه خود را انتخاب کنیم. شیوه ای را انتخاب کنیم که متناسب با مخاطبان ما باشد و بتوانیم به راحتی با آن فعالیت خود را آغاز کنیم. فیس بوک، توییتر و اینستاگرام تنها شبکه های اجتماعی فعال نیستند. اگر به دنبال رونق کسب و کار خود هستیم بهتر است لینکدین را فراموش نکنیم؛ ، البته اگر مخاطبین ما ایرانی هستند در حال حاضر بهترین گزینه شبکه اینستاگرام است!  

برنامه ای برای محتواهای خود داشته باشیم.

در نهایت همیشه به یاد داشته باشیم که محتوایی ارایه کنیم که درجه اول باشد. محتوای تولیدی ما همیشه ارتباط مستقیمی با کار ما دارد و می توانیم از آن برای انتقال پیام و هدف خود به مخاطبان استفاد ه کنیم. تنها به فروش محصولات خود فکر نکنیم بلکه توجه کنیم که می توانیم محصولات خود را به زندگی مشتریان خود و مشتریان بالقوه اضافه نماییم. با استفاده از فیلم ها، راهنما و دیگر آموزش های مختلف به مشتریان خود آنچه که می توانیم را ارایه کنیم.

اگر می خواهیم کسب و کار خود را وارد شبکه های اجتماعی کنیم؛ یا می خواهیم به وسیله آن کارمان را توسعه داده و تعاملات بیشتری داشته باشیم، باید به نکات ذکر شده توجه کنیم تا کسب و کار ما به هدف مورد نظر برسد.

نظرات
    ارسال نظر