نکات مهم در تولید محتوا
تولید محتوا را می توان به سادگی به سه مقوله اصلی تقسیم کرد: مردم، فرآیند و محصول.
با ترکیب این سه مضمون در استراتژی محتوای خود میتوانیم به مرور موضوعات مناسب و مختصر و مفیدی برای خوانندگان فراهم کنیم که این کار ما را به منبع اطلاعاتی مطمئنی تبدیل میکند.
مردم
در مورد مطالب وبلاگ مقوله «مردم» مربوط است به شناخت مخاطبان خود. برای اینکه به وبلاگ خود شخصیت بازاریابی شناخته شدهای بدهیم باید وقت صرف کنیم تا هر پست به گونهای نوشته شود که مناسبترین فرد و نه هر فردی را خطاب قرار دهد. پارامترهای خاصی تعیین کنید مثل:
- جنسیت
- سن
- مهارت
- موقعیت جغرافیایی
- عنوان شغلی
- مشکلات عمده
وقتی کاملا مخاطبین را بشناسیم مطالب ما رساتر به گوش مخاطبین مرتبط و علاقمند میرسد. به یاد داشته باشیم که ما برای هرکسی نمینویسیم بلکه برای مخاطبان خاصی مینویسیم که احتمالا بیشتر از دیگران به آنچه که ارایه میدهید علاقمند هستند.
فرآیند
نمایش پشت صحنه کسب و کارمان به مخاطب کمک میکند که فرآیند تولید محصول یا عرضه خدمات ما را کاملا درک کند و روشی برای ایجاد یک رابطه صمیمانه است و به ما در کسب حمایت مشتریان کمک میکند.
در این باره فکر کنیم که یک سری مطلب در وبلاگ خود بگذاریم که عمق فرآیند کسب و کار ما را نشان دهد مثلا روند تولید محصول از آغاز تا پایان یا روند خدمات رسانی ما به مشتریان.
Ugmonk یک سایت خرید آنلاین است که تیشرت، کالای چرمی و اقلام دیگر میفروشد و نمونه خوبی از این تاکتیک وبلاگ نویسی در این سایت مشاهده میشود. در سایت Ugmonk روند تولید یکی از کیفهای طرح پستچی از مرحله طراحی اولیه تا محصول نهایی نشان داده شده است.
محصول
ما باید پای خود را فراتر از مطالب کلیشه ای بگذاریم و در تولید محتوای خود محصولات خود را به نحوی متفاوت معرفی کنیم، یعنی چیزی فراتر از بهروز رسانی ساده فهرست اقلام جدید، ذکر مشخصات و بیان ارزش محصولات.
در این باره فکر کنیم که چگونه میتوانیم مطالبی جالب و محصول محور ارایه کنیم که:
- چگونگی مصرف محصول ما را نشان دهد
- نشان دهد که افراد تاثیرگذار از این محصول استفاده میکنند
- برای رسیدن به هدفی مشخص به وسیله محصول ما با افراد مناسب مشارکت کنیم.
شما میخواهیم مردم محصول ما را در حال استفاده در شرایط واقعی زندگی و به صورت کاربردی ببینند تا خود را نیز در حال استفاده از آن تجسم کنند. تصاویر آماده را کنار بگذاریم و محصول خود را در محتوای واقعی مطالب معنادارتر وبلاگ معرفی کنیم.
در نهایت اگر بتوانید تمرکز وبلاگ خود را بر مردم، فرآیند و محصول معطوف کنیم در مسیر خلق موضوعات جالبی که مخاطبان ما واقعا طالب آن هستند قرار خواهید گرفت.