تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک
منظور از تجارت الکترونیکی استفاده از فضای مجازی برای انجام تجارت است. به عبارت کلی تر، تجارت الکترونیکی یعنی اینکه مبادلات تجاری را به صورت دیجیتالی بین افراد و شرکت ها انجام دهیم...

منظور از تجارت الکترونیکی استفاده از فضای مجازی برای انجام تجارت است. به عبارت کلی تر، تجارت الکترونیکی یعنی اینکه مبادلات تجاری را به صورت دیجیتالی بین افراد و شرکت ها  انجام دهیم که در بیشتر موارد بدین معناست که فرایند مبادله از طریق اینترنت و وب صورت می گیرد.

سابقه تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی در سال ۱۹۹۵ آغاز شد و یکی از اولین پورتال های اینترنتی یعنی Netscape.com اولین آگهی های تبلیغاتی را از سوی شرکتهای بزرگ پذیرفت و این ایده را اشاعه داد که می توان از وب به عنوان وسیله ای جدید برای تبلیغات و فروش استفاده کرد. هیچ کس در آن زمان نمی توانست تصور کند که منحنی رشد تخمینی برای فروش خرده فروشی ها از طریق تجارت الکترونیکی در سالهای بعدی دو یا سه برابر رشد نشان خواهد داد. رشد سریع تجارت الکترونیکی موضوعی است که بررسی آن خالی از فایده نخواهد بود.

ویژگی های تجارت الکترونیکی

به عبارت ساده تر، اینترنت و فناوری های فضای مجازی  غنی تر و قدرتمندتر از فناوری های قبلی هستند. در شکل زیر ویژگیهای منحصر بفر اینترنت و وب را به عنوان وسیله ی تجاری مشاهده می کنید.

اجازه دهید هریک از این ویژگی های تجارت الکترونیک منحصر بفرد را با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.

حضورداشتن در  همه جا و همه وقت

ویژگی حضور در همه جا و همه وقت باعث کاهش هزینه های تبادلات و افزایش کارایی می شود. برای انجام خرید یا مبادله در کسب و کار لازم نیست، زمان یا پول یا تلاش برای رفتن به بازار فیزیکی صرف کنید.

 

دسترسی جهانی

فناوری فضای مجازی  به تبادلات تجاری این امکان را می دهد تا از مرزهای فرهنگی و ملی با سرعت  بیشتری عبور کرده و نسبت به تجارت سنتی هزینه های کمتری بپردازید..

استانداردهای جهانی

یکی از ویژگیهای غیرعادی فناوریهای تجارت الکترونیکی، استانداردهای فنی اینترنت است که استانداردهای سراسری و جهانی محسوب می شوند..

استانداردهای فنی جهانی مربوط به اینترنت و فضای مجازی  عمدتا هزینه های ورود به بازار (هزینه ای که تجار باید بپردازند تا بتوانند کالای خود را وارد بازار کنند) را کاهش می دهد. در عین حال استانداردهای جهانی برای مصرف کنندگان هزینه های جستجو (تلاش موردنیاز برای یافتن محصول مناسب) را کاهش می دهند.

تولید  محتوا

منظور تولید مجتوا، پیچیدگی و محتوای پیغام است. بازارهای سنتی، نیروهای فروش داخلی و فروشگاه های خرده فروشی محتوای زیادی دارند. آنها می توانند هنگام فروش، خدمات شخصی و رودررو یی را با استفاده از راهکارهای صوتی و بصری ارائه دهند.محتوای  بازارهای سنتی، سبب قدرتمندی محیط های تجاری و یا فروش می شود.

قبل از ظهور وب، رابطه پایاپایی بین محتوا  و دسترسی وجود داشت: هرچه تعداد مخاطبین بیشتر باشد، غنای پیام کمتر می شد. اما وب می تواند با استفاده از متن، صوت و ویدئو به صورت همزمان محتوا را به افراد زیادی ارائه کند. به این ترتیب ویدئو، صدا و پیغام های بازاریابی متنی در یک پیغام بازاریابی واحد در فضای مجازی قرار میگیرند.

 

ارتباط متقابل

بر خلاف فناوری های تجاری در دوران ما  و بدون در نظرگرفتن توسعه تلفن، فناوریهای فضای مجازی قابلیت برقراری ارتباط متقابل را دارند. این بدان معناست که امکان برقراری ارتباط دوجانبه بین فروشنده و مصرف کننده فراهم می شود..

هزینه های  واقعی

فضای مجازی  هزینه های گردآوری، ذخیره سازی، پردازش اطلاعات و برقراری ارتباطات را کاهش داده و برای این منظور تبدیل واحد پول، دقت و زمان بندی صحیح اطلاعات را افزایش می دهد.

هزینه واقعی  در بازارهای فضای مجازی  باعث شفافیت بیشتر قیمت ها و هزینه ها می شود. منظور از شفافیت قیمت اینست که مصرف کنندگان بتوانند با سهولت بیشتری از قیمتهای مختلف موجود در بازار با خبر شوند..

شخصی سازی/اختصاصی سازی

فضای مجازی  امکان در نظرگرفتن ماهیت ارتباط متقابل تجارت الکترونیکی را فراهم میکند و بیشتر اطلاعات مربوط به مشتری را می توان در همان لحظه خرید از بازار جمع آوری کرد،مثلا با جستجو چه کلماتی در وب سایت به دنبال کالا یا نیازهای  خود میگردد.

فناوری اجتماعی شبکه های اجتماعی

در مقایسه با فناوری های سنتی، فناوریهای اینترنت و فضای مجازی  به گونه ای طراحی شده اند تا اجتماعی تر باشند.یعنی  به کاربران اجازه می دهد تا محتویاتی را ایجاد کرده و آن را به شکل متن، ویدئو، موسیقی و یا عکس با کل دنیا به اشتراک بگذارند.

 

نیازها برای ورود به فضای مجازی و تجارت الکترونیک

 هنگامیکه شرایط اقتصادی دشوار میشود مدل خرید مشتریان تغییر میکند و شرایط بازاریابی شما براساس آن تغییر میکند.

تامین سرمایه

 ساخت یک فروشگاه آنلاین به شما کمک می کند که در شرایط سخت اقتصادی هزینه های خود را کاهش دهید. این کار از طریق محل عرضه کالا براحتی صورت میگیرد با توجه به اینکه در فروشگاه آنلاین شما نیازی به ویترین واقعی ندارید به این ترتیب میتوانید کالا های خود را در انبار و یا سوله که اجاره آنها از مغازه ارزانتر است قرار دهید و از فروشگاه اینترنتی برای ویترین و فروش کالا استفاده کنید. یکی از راه کار های کاهش هزینه در این حالت تهیه انبار ها و سوله های شراکتی با دیگر عرضه کنندگان محصولات است. توجه داشته باشید که محصولات شرکاء شما در کنار محصولات شما مشکل ساز نشود  ، مثالا انبار داری محصولات غذایی در کنار دترجنت ها و محصولات آرایشی معطر میتواند یک بحران ایجاد کند. و یا نگهداری دترجنت ها در کنار محصولات قابل اشتعال مثل سوخت ها احتمال انفجار را افزایش میدهد.

بازاریابی هوشمندانه

با توجه به اینکه بطور کلی در شرایط بحرانی میزان خرید و خریداران کاهش میابد. یعنی هم میزان خرید هر خریدار کمتر میشود و هم تعداد کلیه افرادی که خریدار محصولات ما هستند کاهش میابد. نیاز به بازاریابی هوشمندانه و بازاریابی مجدد از همیشه بیشتر حس میشود به این ترتیب ما میتوانیم بازاریابی خود را با هدف گرفتن مشتریانی انجام دهیم که خرید آنها احتمال بیشتری دارد واین کار به روش های مختلفی در فروشگاه اینترنتی صورت میپذیرد.

کم کردن از هزینه ها با کوچک کردن مقیاس ها

یک فروشگاه واقعی نیاز به اجاره یک محل ، تعدادی فروشنده ، تعدادی نظافت چی و پرداخت هزینه آب ، برق، و قبوض مصرفی دیگر دارد. با ایجاد یک سایت اینترنتی فروش و ساخت فروشگاه اینترنتی میتوانید این هزینه ها را کاهش دهید یکی از رموز موفقیت در شرایط سخت اقتصادی هزینه کمتر و سود بیشتر است.

استفاده از فناوری های بروز

استفاده از امکاناتی مانند پست و دریافت مبلغ درب منزل و امکاناتی مانند پرداخت آنلاین میتوانید به توسعه و اعتماد پذیری فروشگاه شما بیافزاید. این امکانات در ساخت فروشگاه آنلاین راحتتر قابل ارائه است.

افزایش ارتباط با مخاطبان و خریداران

با کمک شبکه های اجتماعی میتوان اثر بخشی فعالیت های تجاری فروشگاه اینترنتی را افزود. اگر کالاها و خدمات شما نظر مخاطبان را جلب کنند احتمالا آنها هم به جمع مبلغین شما در فضای مجازی اضافه خواهند شد تا آن زمان خودتان باید زحمت تبلیغات در فضا های مجازی را بکشید.

نظرات
    ارسال نظر