بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
سئو و بهینه سازی سایت شامل مجموعه فعالیت هایی است که در بازه زمانی معمولا چند ماهه بر روی رتبه سایت تأثیر می گذارد. حال این فعالیت ها شامل چه کارهایی می شود

سئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی سایت با استفاده از تکنیک های جزئی انجام می شود که با رعایت آن‌ها می توان گفت که هر کدام تنها زیر 10% بر سئو سایت تأثیر خواهند گذاشت. مانند ساخت خانه ای که با استفاده از اجزای مختلف کامل می شود : پایه ریزی، اسکلت بندی، چیدن آجر، برق کاری و... هر کدام از این عوامل در ساخت ساختمان به درستی انجام نشود مشکلاتی را به همراه دارد که در بهینه سازی سایت هم دقیقاً این موضوع صدق می کند.

رقابت برای سئو و بهینه سازی سایت بسیار بالا است و باید حسابی حوصله به خرج دهید تا نتیجه مطلوب را بگیرید. در صورتی که فکر دور زدن قوانین گوگل و دیگر موتورهای جستجو به سرتان بزند جریمه یا پنالتی خواهید شد و در این صورت با کلمه‌ی کلیدی خود در نتایج گوگل حذف می شوید.

بهینه سازی سایت و سئو هزینه مشخصی دارد که کافی است خودتان به این مبحث آشنایی داشته باشید. اگر علم صحیح سئو سایت را داشته باشید تقریباً می توان گفت که بهینه سازی سایت هیچ هزینه ای نخواهد داشت. 

برای آموزش سئو و خبره شدن در این زمینه به صورتی که احتمال پنالتی شدن تا حد زیادی کاهش یابد یا می توانید از مقالات متعدد در این زمینه استفاده کنید و یا در کلاس های آموزش سئو شرکت کنید. با این دو روش همیشه توانایی سئو کردن سایت با هر کلمه ای را خواهید داشت.

توضیحاتی که در بالا داده شد تنها بخشی از ویژگی های بهینه سازی و سئو است و برای توضیح بیشتر در این زمینه نیازمند توضیحات تخصصی تر و جامع تری هستیم که در مقالات دیگر به موارد مختلفی از آن اشاره شده است.

گوگل ادوردز چیست؟

گوگل ادوردز تبلیغاتی است که توسط خود گوگل در ساده ترین روش ممکن و در صفحه جستجوی گوگل انجام می شود. این تبلیغات را تبلیغات کلیکی هم می شناسند و به این معنی است که هزینه‌ی این تبلیغات به ازای هر کلیک و ورود کاربر به سایت محاسبه می شود.

این تبلیغات به قدری هدفمند و دقیق است که دقیقاً می تواند آن چه که انتظار دارید را بر آورده کند. به طور واضح تر یعنی اگر شما در زمینه فروش مبلمان فعالیت دارید با انتخاب کلمه کلیدی مناسب مانند (خرید مبلمان منزل) می توانید تبلیغات گوگل ادوردز فعال کنید. به این ترتیب هر کاربری که در گوگل این کلمه را جستجو کند در سطر اول نتایج پیدا شده، سایت شما را مشاهده خواهد کرد. این اتفاق چگونه می افتد؟ به دلیل اینکه شما به گوگل پول پرداخت کردید تا سایت شما در نتایج صفحه جستجو یا SERP در صدر نتایج نمایش داده شود.

با تبلیغات گوگل ادوردز رسیدن به سطر اول و صفحه اول در گوگل تنها در چند دقیقه امکان پذیر است. اما ماندن در این جایگاه بستگی به میزان بودجه شما برای این تبلیغات دارد. مثال بارز این نوع تبلیغات را می توان ضرب المثل قدیمی ایرانی هر چقدر پول بدی آش می خوری دانست! 

تا زمانی در سطر اول و صفحه اول خواهید ماند که به اندازه‌ی آن حسابتان را شارژ کرده باشید. مبلغ شارژ شده با هر کلیک توسط کاربران کسر خواهد شد و زمانی که مبلغ شارژ شده به 0 برسد تبلیغات هم از گوگل حذف می شود.

در چنین شرایطی که هزینه تبلیغات زیادی بابت ورود کاربران پرداخت می کنید باید بیشترین بازدهی را هم از هزینه پرداخت شده بگیرید. بازخورد خوب یعنی فروش! نهایت هدف هر کسب و کار اینترنتی به سود رسیدن و فروش است و تنها کسی که می تواند ما را به سود برساند کاربران هستند. باید ببینید اگر کاربران به سایتی وارد شوند انتظار دیدن چه چیزی را دارند؟ کاربری که کلمه خرید مبلمان منزل را جستجو می کند اگر با سایت کم محتوا و بسیار در همی رو به رو شود حتی اگر سایت در سطر اول باشد باز هم از آن سایت خرید نمی کند. چیزی که کاربر بعد از ورود به سایت انتظار دارد ببیند سایتی است که :

1. سایت با تبلیغ مرتبط باشد

منظور از ارتباط تبلیغ با سایت این است که کاربر با جستجوی خرید مبلمان منزل حتی اگر با سایتی که مبلمان اداری می فروشد روبه‌رو شود باز هم با آن محصولات ارتباط برقرار نخواهد کرد و از سایت خارج می شود. پس کلمه‌ی کلیدی ای که تبلیغات گوگل ادوردز را برایش فعال کرده ایم باید با موضوع سایت کاملاً مرتبط باشد و کمک کند کاربر دقیقاً آن چیزی را که جستجو کرده است پیدا کند.

2. صفحه فرود Landing page 

این صفحه هنگامی که تبلیغات بر روی آن فعال می شود فقط از نظر کاربران می تواند مهم باشد و دیگر خود گوگل به صفحه‌ای که تبلیغات دارد اهمیت زیادی نمی دهد. یعنی اگر صفحه‌ای سفید بدون هیچ گرافیک و هیچ متنی تبلیغات فعال کند، بازهم در صفحه نتایج گوگل نشان داده می شود.

صفحه فرود یا Landing Page صفحه ای است که کاربر با جستجوی کلمه به آن وارد می شود. این صفحه باید دسترسی خوب و طراحی خوبی داشته باشد یعنی نحوه طراحی باید :

کاملاً ساده باشد و مشخص باشد که کار کردن و تعامل با سایت به چه شکلی است

مطالب سایت و صفحه فرود، مرجع باشد و از دیگر سایت ها کپی نشده باشد

ماهیت کسب و کار کاملاً مشخص باشد و متوجه شویم که حوزه‌ی کاری سایت در چه زمینه ای است

مهم تر از همه واقعاً به کاربر کمک کند که خرید خود را انجام دهد و چیزی که جستجو کرده را به راحتی پیدا کند و هم چنین تمام اطلاعات لازم را در صفحه محصول مشاهده کند. در چنین شرایطی کاربر به راحتی اقدام به خرید خواهد کرد. 

دیگر مسائلی مثل زیبایی سایت ، رنگ‌بندی و لوگوی مناسب هم می تواند در جلب رضایت کاربران برای آشنایی با سایتی جدید مفید واقع شوند. باید خودمان را جای کاربران بگذاریم، خود ما هم با سایت های زیبا ارتباط برقرار می کنیم و ممکن است آن‌ها را بیشتر از یک سایت با قالب ساده به خاطر بسپاریم.

ولی باید این نکته را در نظر گرفت که سایت ها در مرحله اول باید تمرکز خود را روی مرجع بودن و کامل بودن از نظر محتوا بگذارند و مرحله‌ی بعد برای جلب رضایت کاربران می تواند زیبایی سایت باشد. 

موارد توضیح داده شده در بالا به دلیل کاهش نرخ پرش اهمیت دارند. یعنی برای اینکه کاربران با کلیک بر روی تبلیغات گوگل ادوردز سایت از سایت خارج نشوند باید رضایت آن‌ها را جلب کرد. ماندن کاربر در سایت باعث می شود کاربر دستِ کم، از لحاظ سئو و بهینه سازی به ما کمک کند و سایت از نظر گوگل سایت مفیدی شناخته شود.

 حالا وقتی مطمئن باشیم که سایت برای کاربر، سایت مفیدی است و بیرون رفتن از سایت بدون نتیجه خوب برای کاربر در کار نیست می توانیم به کمک آمارگیر های تبلیغات گوگل ادوردز به بررسی بیشتر بازار کار خود بپردازیم.

گوگل ادوردز می تواند بسیاری از عوامل مهم را برای ما آمارگیری کند، مانند :

  • کلمات کلیدی پر بازدیدتر
  • میزان جستجوی کلمات در بازه های زمانی متفاوت
  • پیشنهاد کلمات بهتر که جستجوی بیشتری دارند
  • موقعیت مکانی و زمانی کاربران
  • کاربران با چه دستگاهی به سایت وارد شده اند، موبایل یا رایانه
  • کاربران چه مدت زمانی در سایت مانده اند و چه تعدادی از آن‌ها سایت را ترک کرده اند
  • و...

به دلیل ارائه خدمات بسیار زیاد توسط گوگل ادوردز این نوع تبلیغات در سطح جهان در حال انجام شدن است و همه‌ی کاربران این سرویس از خدمات خوب این سرویس رضایت دارند.

 

مسئله دیگری که در تبلیغات گوگل ادوردز نیاز به بررسی دارد هزینه این تبلیغات است.

 

هزینه تبلیغات گوگل ادوردز

تبلیغات گوگل ادوردز به قدری برای گوگل سود آور است که عمده درآمد این شرکت از این نوع تبلیغات است. این آمار را 95% اعلام کرده اند که همین رقم را می توان تضمینی برای مفید بودن و تأثیرگذاری آن دانست. البته به شرطی که بدانید چگونه باید هزینه های این نوع تبلیغات را کنترل کنید. اگر با یک اکانت منیجر حرفه ای همکاری کنید که هزینه ی تبلیغات ادووردز شما تا میزان زیادی کاهش دهد می توانید به راحتی با هزینه ی پایین تر تبلیغات خود را فعال کنید.

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، هزینه این نوع تبلیغات به صورت کلیکی پرداخت می شود. با این روش می توانید خودتان به گوگل پیشنهاد قیمت بدهید که حتی این امکان وجود دارد که برای هر کلیک مبلغی کم تر از 1 دلار تعریف کرد. 

هم چنین این امکان وجود دارد که میزان ورودی سایت در هر روز را کنترل کرد؛ یعنی تعیین کنیم که در هر روز تنها 300 کلیک روی سایت انجام شود و بعد از آن تبلیغات تا روز بعد غیر فعال شود. در تبلیغات گوگل ادوردز محدود کردن نمایش تبلیغات برای کاربران هم وجود دارد به طور مثال: محدود کردن شهر یا استان برای نمایش تبلیغات نیز امکان پذیر است. می توان تبلیغات را تنها برای یک شهر قابل نمایش کنیم و یا یک شهر را از لیست حذف کنیم.

اگر در زمینه کسب و کاری خود حریفی قدر داشتید که در سطر اول گوگل قرار داشت می توانید با فعال کردن تبلیغات گوگل ادوردز به راحتی از آن‌ها بالاتر بروید. نکته اینجاست که شرکت های قدرتمند برای اینکه دیگران نتوانند با آن‌ها رقابت کنند با وجود سئو قوی ای که دارند تبلیغات هم فعال می کنند. همین موضوع باعث می شود که مجبور شوید هزینه بیشتری برای تبلیغات پرداخت کنید. این هزینه نسبت به سایت رقیب تعیین می شود. هر عددی که رقیب شما برای تبلیغات گوگل ادوردز فعال کرده بود، پیشنهاد شما به گوگل برای تعیین قیمت باید بیشتر از عدد پیشنهاد شده توسط آن‌ها باشد.

شاید در چنین شرایطی کار سخت شود و مجبور شوید هزینه زیادی پرداخت کنید ولی یک راه حل دیگری نیز برای رسیدن به خط اول نتایج وجود دارد.

با کمک تبلیغات گوگل ادوردز و بالا بردن سطح کیفیت تبلیغات (Quality Score) می توان هزینه ها را کاهش داد. 

حال این سؤال پیش می آید که چگونه سطح کیفیت تبلیغات (Quality Score) را بالا ببریم؟ 

تعدادی از موارد مهم را در بالا توضیح دادم ولی در این قسمت به صورت تیتر وار همه موارد را برایتان شرح می دهم:

استفاده از کلمات کلیدی صحیح و هدفمند

کلماتی که دقیقاً کلمه هدف محسوب می شوند را وارد کنید. این کلمات شامل کلمه‌ی کلیدی دم دراز یا Long Tail می شوند. به طور مثال کلمه (موبایل) کلمه کلیدی مناسبی برای انجام تبلیغات گوگل ادوردز نیست ولی خرید موبایل سامسونگ سری A قطعاً نتیجه بهتری خواهد گرفت.

 اضافه کردن کلید واژه‌های منفی

کلمات کلیدی منفی یا negative keyword کمک می کند تا میزان ورودی کاربران به سایت شما کنترل شود و هزینه تبلیغاتتان بیهوده از بین نرود. اگر کلمات را محدود نکنید با کلمات مرتبط هم تبلیغات شما در اولین سطر نتایج جستجو نمایش داده می شود. مثلاً کلمه‌ی (اجاره‌ی خانه) کلمه کلیدی مورد نظر شماست و انتظار دارید کاربرانی که به دنبال اجاره کردن خانه هستند به سایت شما بیایند ولی کاربری با وارد کردن (اجاره‌ی خانه جنگلی) شما را در سطر اول نتایج دیده است و وارد سایت می شود. با مشاهده سایت شما متوجه می شود که خدمات مورد نظرش را ارائه نمی دهید در نتیجه از سایت خارج می شود و شما بابت این ورود اشتباه هزینه پرداخت خواهید کرد.

 

بهینه سازی و طراحی صفحه فرود مناسب برای کاربر 

همان طور که گفتیم صفحه فرود یا Landing Page برای رضایتمندی کاربر و کاهش نرخ خروج طراحی می شود. هرچقدر کاربران دیرتر از سایت خارج شوند گوگل کیفیت تبلیغات شما را بیشتر می داند و در نتیجه هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد.

 

مقایسه تبلیغات گوگل ادوردز و بهینه سازی سایت

با توجه به مطالب بالا می توانید تشخیص دهید که بهینه سازی سایت و تبلیغات گوگل ادوردز، هر دو برای بالا بردن رتبه وب سایت ویژگی های مثبت و منفی ای دارند.

پیشنهاد می کنم اگر ابتدای کارتان است و تازه به حوزه وب وارد می شوید، با رسیدن سایت به یک مرحله تقریباً قابل قبول تبلیغات گوگل ادوردز را فعال کنید تا متوجه شوید وضعیت سایتتان چگونه است. گوگل ادوردز توانایی آمار گرفتن از سایت شما را به بهترین شکل دارد و به همین ترتیب می توانید بعد از آمارگیری از سایت اقدام به بهینه سازی کنید. 

 اگر با بودجه زیاد کار خود را شروع کرده اید و برای فعال کردن این نوع تبلیغات مشکلی ندارید، بهترین کار فعال کردن تبلیغات گوگل ادوردز است؛ ولی اگر برای رسیدن به صفحه های اول موتور جستجو عجله ندارید و قصد دارید هزینه های خود را برای کارهای دیگر انجام دهید سایت خود را با سئو بالا ببرید.

سئو عملیاتی است که به اندازه‌ی تبلیغات گوگل ادوردز سریع نتیجه نمی دهد اما این مزیت را دارد که در صورتی که مرتبا در سایت به روز رسانی انجام شود و هم چنین موارد سئو کلاه سفید فراموش نشود، می توان همیشه رتبه خوبی برای سایت خود به دست آورد در صورتی که گوگل ادوردز تنها برای مدت زمانی که حسابمان شارژ داشته باشد فعال خواهد بود.

 هزینه تبلیغات گوگل ادوردز به دلیل محاسبه‌ی قیمت به تومان تقریبا می توان گفت که زیاد به حساب می آید در صورتی که این نوع تبلیغات واقعا گران نیست و بهترین بازدهی را خواهد داشت. سئو و بهینه سازی سایت در صورتی که با تغییرات الگوریتم های گوگل هم خوانی نداشته باشند با افت رتبه همراه خواهند بود. در نتیجه مرتبا باید سایت ها را بر اساس آخرین تغییرات گوگل به روز رسانی کرد.

 نتیجه گیری :
با توجه به مطالب بالا می توان گفت هر دوی این روش ها برای رسیدن به سود به ما کمک خواهند کرد ولی در صورتی که قصد دارید همه‌ی رقیبان خود را از میدان به در کنید، هر دو روش را با هم انجام دهید. سایت خود را سئو کنید و عملیات بهینه سازی سایت را برای تمام قسمت های سایت انجام دهید سپس کلمات کلیدی خود را با تبلیغات گوگل ادوردز در سطر اول نتایج حفظ کنید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)